7 tips voor een goede website (Deel 2/2)

wesley

Wesley Blokhuis

Projectmanager Uw Business Online

Vorige maand hebben we de eerste stappen besproken die je moet doorlopen om tot een goede website te komen. We hebben het hierin vooral gehad over het vinden van jouw identiteit, het vaststellen van jouw doelstellingen en het omschrijven van je doelgroep. Nu is het tijd om deze identiteit te gaan vertalen naar de uitstraling van jouw website. Deze moet immers ook het verhaal vertellen dat je wilt gaan communiceren en moet tegelijkertijd aansluiten bij je doelgroep. Deze week vertellen we je hoe je dit kunt doen en waar je rekening mee moet houden!

4. Stem de uitstraling af op identiteit en doelgroep

De uitstraling van je website vormt de eerste indruk voor een bezoeker. Dit wordt bepaald door veel verschillende onderdelen: van kleurgebruik en lettertype tot de lay-out en de gebruikte foto’s. Door alle mogelijkheden is het makkelijk om jezelf hierin te verliezen. Houd echter altijd je identiteit en doelgroep voor ogen. Welk verhaal ga ik vertellen en aan wie? Wat past bij mij en wat spreekt mijn doelgroep aan? Dit moet de keuze voor onder meer kleur, lettertype, lay-out en foto’s bepalen.

5. Richt je navigatiestructuur goed in

Nu je een goede eerste indruk hebt gemaakt, wil je ervoor zorgen dat de websitebezoeker door jouw website navigeert. Je hebt hem immers een heel verhaal te vertellen! Zorg er daarom voor dat dit navigeren gemakkelijk gaat. Denk na over een heldere indeling van de website en een duidelijke menustructuur. Heb je te maken met verschillende doelgroepen? Dan zou je bezoekers kunnen helpen naar de juist informatie door op je website ook een splitsing in deze doelgroepen aan te brengen. Dit kan gaan over medewerkers en klanten, maar ook over klanten uit verschillende type branches. Zo is het voor hen sneller duidelijk welke informatie relevant is.

Ondanks een goede structuur kan het altijd zo zijn dat een bezoeker niet direct vindt waarnaar hij op zoek is. Een zoekfunctie is daarom een belangrijk onderdeel van je website. Je helpt je bezoekers en tegelijkertijd kun je analyseren welke informatie het belangrijkst of het slechtst vindbaar is op je website.

6. Zorg dat je website responsive is

Bij het bouwen van een goede website ben je al snel geneigd om de navigatiestructuur in te delen op basis van de indeling van een computerscherm. De verwachting is echter dat in 2017 maar liefst 75% van het internetverbruik via mobiel zal gaan. Door het bouwen van een responsive website (een website die zich aanpast aan het scherm van jouw bezoeker) zorg je ervoor dat jouw website op verschillende apparaten gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk is.

7. Creëer een heldere contactpagina

Een bezoeker die na het navigeren door jouw website en het lezen van jouw verhaal contact opneemt, is het beste resultaat wat je kunt bereiken qua websitebezoek. Een duidelijke contactpagina is daarom erg belangrijk. De bezoeker moet weten waar hij jou kan vinden en hoe je te bereiken bent. Bied ook de mogelijkheid om gegevens achter te laten, zodat jij contact op kunt nemen. Zorg er in dit geval voor dat je contactformulier niet te lang is. Een naam, e-mailadres en telefoon is meer dan genoeg.

Volgende maand behandel ik de inhoud en analyse van een website. Wil je weten wat jou klanten denken over jouw website? Lees hier: 10 gedachtes van klanten, die ze niet vertellen over je website.


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Heb je interesse om met ons op reis te gaan?