5 creatieve marketing tips om de concurrentie te verslaan

Als er in jouw omgeving meer bedrijven gaan vestigen, doe je waarschijnlijk iets goed. Maar hoe blijft jouw bedrijf zich onderscheiden ten opzichte van nieuwe concurrenten?

Deze vijf creatieve marketing tips kunnen helpen ….

1. Durf een nerd te zijn
Blijf niet alleen op de hoogte van technische trends maar adopteer ze ook. Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste industrie trends en pik de beste ideeën eruit. Jouw doelgroep zal je niet meer gaan zien als een volger van trends maar als een pionier.

Zo zou je bijvoorbeeld de eerste in de stad kunnen zijn die begint met e-waardebonnen of een digitale portemonnee. Onderzoek bij elke nieuwe technologie hoe het verging in andere verticale markten. Iedereen herinnert zich een trendsetter!

2. Achter-de-schermen marketing
In een bedrijf wordt er vaak te veel aan de verbeelding van de klant overgelaten. De keukendeuren zijn vaak gehuld in mysterie. Bouw het imago van je bedrijf aan de hand van de mening van jouw klanten. Laat ze voelen en zien hoeveel werk er in een goed bedrijf gaat zitten.

Je website en social media lenen zich hier perfect voor. Sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Instagram kunnen zorgen voor een kijkje achter-de-schermen. Probeer bijvoorbeeld eens met social media te experimenteren om de eerste versie van een nieuw recept te proberen.

Mensen zijn belangrijk! Vertel het verhaal over de mensen achter je eten. Wie was de oprichter? Wat inspireerde hem? Zet trouwe medewerkers eens in de schijnwerpers en pronk met foto’s van je trouwste klanten.

Andere bedrijven kunnen je lay-out, marketing strategie en zelfs menu kopiëren. Niemand kan echter de persoonlijkheid, die het bedrijf uniek maakt, kopiëren.

3. Geef je klanten en de omgeving wat terug
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Je ziet het terug in de beslissingen die consumenten maken. Dit is een geweldige kans voor bedrijven om positieve exposure te krijgen.

Val bijvoorbeeld eens op door de catering te doen bij een liefdadigheidsevenement. Dit hoeft niet altijd geld te kosten. De verborgen voordelen levert vaak op de lange termijn geld op.

4. Creeër meerwaarde bij jouw klanten
Dit is een marketing concept dat vaak over het hoofd wordt gezien door bedrijven. Zorg dat jouw klanten bij het verlaten van de zaak die wow-factor hebben gehad. Dit zorgt ervoor dat klanten over je gaan praten.

Er zijn verschillende manieren om deze wow-factor te creëren. Dit hangt natuurlijk wel af van het thema van je bedrijf en marketingstrategie. Voor een relaxed eetcafe kan een boekenplank vol gebruikte romans en games prima waarde toevoegen zonder dat het iets kost.

5. Zorg voor creatieve marketing promoties
Wees creatief met je promoties. Maak ze leuk, uniek en memorabel. Ga verder dan de standaard “20% korting” of “Happy hour”-strategie. Betrek bijvoorbeeld je klanten eens in nieuwe promoties. Zo kan je bijvoorbeeld het nieuwste menugerecht weggeven aan degene die je geholpen heeft met het recept.

Je kan ook een een wedstrijd houden via sociale media. Je Facebook fans kunnen reageren met een beschrijving van hun beste herinnering aan je bedrijf. Post de beste reactie op je officiële pagina en geef de winnende inzending een gratis maaltijd.

Neem gerust eens contact op voor meer creatieve marketing ideeën.


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Meld je aan voor een gratis inspiratiesessie op locatie t.w.v. €399,-