5 tips voor een killer marketingstrategie in 2020!

Marketing - Strategie

Wil jij in 2020 het maximale uit je marketing halen? Dan heb je natuurlijk een killer strategie nodig. In 2019 draaide alles om de optimale customer experience, in 2020 is dat niet anders. Wat jouw persoonlijke killer marketingstrategie daaraan toevoegt én hoe je die ontwikkelt, lees je in deze blog.

1. Ken je customer journey

Voor iedere organisatie zonder grote marketingafdeling is het in kaart brengen van de customer journey én de customer experience een uitdaging. Het kost tijd en het resultaat ervan is niet a-la-minute zichtbaar. Maar om voorbij de korte termijn te kunnen denken en strategisch naar je marketing te kijken is het essentieel om hiermee te starten. Het biedt namelijk overzicht en controle over je marketinginspanningen en dat leidt zeker tot resultaat!

“VOORHEEN REAGEERDE IK OP DE WAAN VAN DE DAG.
NU KIJK IK MEERDERE JAREN VOORUIT.
UITEINDELIJK ZORGT DAT VOOR KWALITEIT.”
Christiaan Kooloos, Kooloos Zon en Huis

2. Maak keuzes in je customer journey

Hoe je marketingstrategie in 2020 een killer strategie wordt? Door het maken van keuzes binnen je customer journey. Van de fase waarin je contact legt met potentiële klanten tot aan het inzetten van trouwe klanten als ambassadeurs, in welke fase zie jij in 2020 de meeste groeimogelijkheden? Zet daar vol op in! Zeker voor een organisatie met een beperkt marketingbudget is het belangrijk om helder te hebben welke stappen je in iedere fase wilt zetten. Zo voorkom je dat je budget besteedt aan de verkeerde zaken.

3. Bijsturen is onderdeel van je strategie

Doordat je duidelijke keuzes maakt, kun je heldere KPI’s formuleren, gekoppeld aan de klantfases en budgetten die je inzet. In plaats van allerlei ingewikkelde rapportages met talloze statistieken, ga je rapporteren op basis van de verschillende klantfases. Zo kun je constant bijsturen en optimaliseren en blijf je tijdens het uitvoeren van je strategie leren. Een dynamische strategie die je continu verder verbetert.

4. Staar je niet blind op nieuwe klanten

Als we onze business willen laten groeien, denken we al gauw aan nieuwe klanten. En nieuwe klanten binden is meestal tijdrovend en kostenintensief. Staar je daarom niet blind op het aantrekken van nieuwe klanten, maar investeer in bestaande klanten. Zij kennen je al, hebben al een goede relatie met je en jij kent hun bedrijf al. Met alle kennis die je al van elkaar hebt, kun je de samenwerking optimaliseren en een upsell genereren.

5. Zet kunstmatige intelligentie in, bijvoorbeeld door middel van een chatbot

Goede customer service is een belangrijk onderdeel van jouw killer marketingstrategie en natuurlijk van je customer experience. Dus wil je jouw klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week een persoonlijke ervaring bieden zonder dat het teveel tijd van medewerkers opslokt? Denk dan eens aan het introduceren van chatbots op je website. Dit klinkt ingewikkelder dan het lijkt. Zo biedt de Nederlandse startup Watermelon bijvoorbeeld een Chatbot Management Platform aan waarop je chatbots kunt maken zonder dat je daar kennis van coderen voor nodig hebt.

Aan de slag met jouw strategie? Schrijf je dan in voor onze kennissessie op 31 januari.

02
oktober
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Succesvol met videomarketing'

vrijdag 02 oktober 2020 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63