Blog Frank: “Pak je kans als ICT-bedrijf en ontwikkel een krachtige security propositie!”

Frank Hartog

Sales & Marketing bij Uw Business Online

Security binnen de ICT wordt steeds belangrijker. Cybercriminaliteit treft helaas steeds meer MKB in Nederland en met de ingang van Meldplicht Datalekken vanuit de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) wordt van ieder bedrijf verwacht dat serieuze datalekken gemeld worden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het is een mooie ingang om in gesprek te gaan met jouw potentiële klant, het perfecte moment om in te spelen op de inrichting van een veilige ICT-omgeving voor MKB’ers.

Maar hoe bereik je die potentiële klant? En met welke boodschap ga jij jouw diensten verkopen? Doorloop de drie stappen die ik in dit blog beschrijf en vergroot zo jouw kans op succes!

Stap 1: Onderzoek de behoefte van jouw doelgroep

Het is van groot belang dat jouw dienst aansluit op de behoefte van jouw doelgroep. Stel jezelf daarom de vraag: ‘Op welke onderdelen wil mijn klant op dit moment ontzorgd worden?’. Vraagt de ondernemer om een totaaloplossing of is hij op zoek naar de juiste techniek? Wil je bijvoorbeeld dat de medewerkers van jouw klant zich eerst bewust zijn van de risico’s van een datalek en zo beter begrijpen wat de voordelen van krachtige security zijn? Door deze vragen te stellen, krijg je de behoefte van de ondernemer helder en weet je welke informatie je moet bieden tijdens de oriëntatiefase van jouw potentiële klant.

Stap 2: Formuleer jouw krachtige security propositie

Nu is het van belang na te denken met welke propositie jij de aandacht van jouw doelgroep vasthoudt en op welke manier jij de securitydienst in de markt zet. Welke rol wil jij als ICT-partij vervullen? Wil je een permanente oplossing bieden als partner of wil je slechts de techniek leveren? Een duidelijke keuze mét een heldere boodschap laat zien dat jij aan de wensen van je potentiële klant voldoet.

Vaak bevinden potentiële klanten zich nog in een oriënterende fase wanneer ze in aanraking komen met jouw marketingboodschap. Speel hier slim op in door een security scan in de vorm van een adviesrapport aan te bieden. Wij gaven eerder al vier redenen waarom een ICT-adviesrapport jouw verkopers succesvoller maakt.

Stap 3: De juiste oplossing

Je weet nu welke doelgroep je gaat benaderen, welk probleem zij hebben en met welke boodschap je verwacht jouw succes te behalen. Als laatste stap is het van belang om het juiste product te kiezen. Welke dienstverlening kies jij aan de hand van voorgaande stappen? Welk product past bij jouw propositie én de behoefte van je potentiële klant? Maak het ze zo gemakkelijk mogelijk. Als jouw klanten bijvoorbeeld gewend zijn aan managed services, zorg er dan voor dat jouw security propositie hier ook in past. Consistency is the key.

Tijdens mijn bezoeken aan vele ICT-dienstverleners heb ik ervaren dat ICT-bedrijven vaak zoekende zijn. Het kiezen voor een krachtige security propositie is een goede eerste stap. Maar hoe ga jij jezelf vervolgens op de lang termijn onderscheiden van jouw concurrent? Ik help je graag om jouw bedrijf nog succesvoller te maken! Neem gerust vrijblijvend contact op en ik denk met je mee.


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Heb je interesse om met ons op reis te gaan?