Hoe creëer je een sterk merk voor zowel klanten als medewerkers?

Het verhaal van founder e-office: Roland Hameeteman
De oorsprong van e-office? Die ligt volgens Roland in zijn studententijd: “Ik roeide op hoog niveau in die periode mijn leven. Samen werkten we toe naar één doel: het WK roeien in 1976. Ik vond het toen al fascinerend om te zien waar mensen toe in staat zijn om hele hoge prestaties te leveren. En dat er zo’n hoog commitmentgevoel kan zijn binnen een team. Dus toen ik voor het eerst aan het werk ging, kwam ik tot de ontdekking dat er naar mijn idee veel te weinig werd gedaan met de potentie van mensen in het bedrijfsleven. Ik voelde onvrede over de manier waarop ik toen aan het werk was en vroeg mij af waaraan dat lag. In collega Rutger Stekelenburg vond ik een gelijkgestemde. We hebben jarenlang elke woensdagavond gespard over waar we staan in het leven, hoe we kijken naar bepaalde situaties en hoe we daar verandering in konden brengen. We wilden samen laten zien dat het ook anders kan. En dat bleek het startsignaal van e-office te zijn.”

Roland heeft een duidelijk doel voor ogen; hij wil organisaties transformeren naar people centric organisaties, zodat het potentieel van mensen optimaal benut wordt. Techniek is daarin een facilitator. En die denkwijze en vastberadenheid passen perfect bij die van Uw Business Online. Niet zo gek dus dat Roland onze tweede UBO-ambassadeur is! In deze blog stellen we de ondernemer achter e-office graag aan je voor.

Roland Hameeteman
Founder e-office
group

‘Facts’

1.

Roland woont in Scheveningen én Spanje. En naast zijn huis in Altea is een villa omgedoopt tot remote werkplek voor e-office medewerkers.

2.

Roland heeft drie boeken uitgebracht, waarin de kracht en potentie van mensen centraal staan.

3.

In zijn jonge jaren heeft Roland meegedaan aan het WK roeien. Naast watersport houdt hij ook van fietsen en wijn.

Het idee voor e-office begon voor Roland en Rutger dus vanuit onvrede over de manier van werken in organisaties. “Ons doel was -en is nog steeds- om mensgerichte organisaties te ontwikkelen. Maar daar bleek ondernemend Nederland in 1991 nog niet klaar voor te zijn. Dus richtten we een opleidingscentrum op voor eindgebruikers waarbij we hen leerden hoe je met pc’s omgaat. In de pauzes vertelden we vervolgens wat wij werkelijk interessant vonden; mensen beter samen laten werken, met behulp van software. Het ingewikkelde van dat concept is dat je niet aan één knop kan draaien om dit te realiseren. Want om de mens te laten floreren, moet je ook nadenken over techniek en de omgeving waarin iemand werkt. Dit is mijn ogen namelijk noodzakelijk om een veilige, ondersteunende setting te creëren waarin creativiteit optimaal tot z’n recht komt en je topprestaties kunt leveren”, vertelt Roland.

”De traditionele vorm van ondernemen werkt niet meer. Je moet dingen anders organiseren.”

En hoe is dat vandaag de dag; is ondernemend Nederland nu wel klaar om hun bedrijf te transformeren naar een mensgerichte organisatie? Roland: “In de gesprekken die ik nu voer merk je dat de samenleving eraan toe is om anders na te denken over werk. Ze hebben behoefte aan een goede werk-privébalans. Dat komt ook door Covid-19. Want toen werden we gedwongen om anders te werken. Daarnaast zijn de technologische mogelijkheden natuurlijk ook veel beter dan 30 jaar geleden en is er een schaarste aan medewerkers op de arbeidsmarkt. Bedrijven móeten nu wel luisteren naar de arbeidsmarkt om de war for talent te winnen. De traditionele vorm van ondernemen werkt niet meer; je moet dingen anders organiseren. Organisaties moeten een nieuwe balans vinden tussen in control willen zijn en maximaal gebruik maken van de creativiteit van mensen. Ik wil daar met e-office graag een leidende, inspirerende rol in hebben en zoeken naar de juiste vorm van een people centric organisation. Als de markt ons ziet als belangrijke speler hierin dan zou ik dat echt top vinden!”

VASTBERADEN

“Want diep van binnen wist ik heel goed dat e-office geen ICT-bedrijf is, maar een organisatie waarin ICT heel belangrijk is om de kwaliteiten van mensen zo goed mogelijk te kunnen benutten.”

Met een krachtige merkidentiteit concurrentievoordeel behalen
Wat ben je voor een bedrijf, voor je klanten en je medewerkers? Het is een vraag die Roland zichzelf de afgelopen jaren vaak heeft gesteld. “In het begin profileerden we ons als ICT-bedrijf, puur om bekendheid én herkenbaarheid te realiseren bij klanten. Want diep van binnen wist ik heel goed dat e-office geen ICT-bedrijf is, maar een organisatie waarin ICT heel belangrijk is om de kwaliteiten van mensen zo goed mogelijk te kunnen benutten. Maar hoe breng je dat helder, duidelijk en eenduidig over aan je klanten en medewerkers? De komst van Veerle Huinen, marketing en communicatiespecialist, en de samenwerking met Uw Business Online hebben daarin een belangrijke factor gespeeld. Samen hebben we gekeken wie e-office is, waar we voor staan, etc. UBO heeft op basis van onze verhalen de ‘put people first’-gedachte gelanceerd en ons heel anders in de markt gezet dan we al die jaren daarvoor hebben gedaan. Mede door onze unieke merkidentiteit en de manier waarop UBO dit blijvend activeert met onze website en marketing lopen wij nu voorop in een concurrerende markt”, vertelt Roland.

Hoogtepunten

Wanneer we Roland vragen naar de drie meest bijgebleven momenten van e-office, vindt hij dit een lastige vraag om te beantwoorden. Er waren immers zoveel mooie hoogtepunten. Toch hebben we er samen drie geselecteerd:

  • Geheel onverwachts werden we in 1999 meest aantrekkelijke werkgever van Nederland volgens een studentenpanel van Elsevier en de Bruneldochters Multec en Euromatch. We eindigden boven KLM, Andersen Consulting en Cap Gemini;
  • Onze gedachte wordt bevestigd door Microsoft, want ook zij zetten nu zwaar in op employee experience;
  • De komst van CEO Jasper Snijder. Hij bracht veel bestuurservaring mee, waardoor we e-office samen tot grote hoogte kunnen leiden. Het blijft bijzonder om iemand te vinden met dezelfde visie, die je ook 100% vertrouwt.

“UBO heeft op basis van onze verhalen de ‘put people first’-gedachte gelanceerd en ons heel anders in de markt gezet dan we al die jaren daarvoor hebben gedaan. Mede door onze unieke merkidentiteit en de manier waarop UBO dit blijvend activeert met onze website en marketing lopen wij nu voorop in een concurrerende markt.”

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63