De concurrent verslaan met
een killer marketingstrategie

Een killer marketingstrategie: klinkt goed hè? Maar wat is het eigenlijk? Voor ons is dat een marketingstrategie die perfect aansluit bij jouw persoonlijke bedrijfsdoelstellingen én de identiteit van het bedrijf. Of je nu op zoek bent naar leads, nieuwe werknemers of merkbekendheid, een gedetailleerde strategie helpt je om jouw doelen te bereiken. De marketingmiddelen zijn hierbij nooit het uitgangspunt. Jouw onderscheidend vermogen, doelen en de behoeftes van de klant wel!

Ken je klant door en door

Weet jij precies wat jouw klant beweegt? Wat zijn uitdagingen en pijnpunten zijn? Een effectieve marketingstrategie begint niet bij de laatste hippe marketingtrend, maar bij jouw huidige klant. Misschien heb je er weleens van gehoord, een buyer persona. Dit is een gedetailleerd profiel van een kopende klant, verwerkt in een personage. Een buyer persona helpt je om jouw doelgroep gericht te benaderen. Hiervoor hoef je geen dure marktonderzoeken uit te laten voeren. Jouw klanten kunnen je genoeg vertellen! Onderzoek hoe je aan je huidige klanten bent gekomen, van welk type klant je er meer zou willen en kruip vervolgens in de huid van die klant. Vraag bijvoorbeeld waar hij zijn informatie vandaan haalt en wat zijn uitdagingen zijn. Zit jouw klant vooral offline? Dan heeft een online marketingstrategie geen effect. Zet de klant centraal en stem jouw doelen daar op af.

Breng de klantreis in kaart

Heb jij jouw ideale klant in kaart en weet je wie hij is? Dan is de volgende stap het vaststellen van de klantreis. Klanten doorlopen verschillende fases in de klantreis. Van contact naar lead en van prospect naar klant, actieve klant en loyale klant. We zien vaak dat bedrijven veel geld uitgeven om nieuwe klanten binnen te trekken, maar soms is het veel slimmer om eerst van klanten actieve klanten te maken. Of van een actieve klant een ambassadeur. Achterhaal per fase wat de klant doormaakt en bepaal op welke stap in de reis je wil focussen.

Focus op het einddoel

Social advertising, marketing automation of videomarketing, allemaal middelen om de klant te bereiken. En zo zijn er nog honderd. Een killer marketingstrategie is echter nooit gebaseerd op middelen, maar op doelen. Je hebt natuurlijk niet voor niets de buyer persona en klantreis in kaart gebracht! Zet de klant centraal en focus je op het einddoel. Zo voorkom je dat je met hagel schiet en budget verspilt aan campagnes die niets bijdragen aan het behalen van je doelen.

Benieuwd met welke killerstrategie jij de concurrent voorblijft? Neem dan contact met ons op.