De kracht van een authentiek verhaal voor de hele organisatie

Marketing - Strategie

“De klant staat centraal. Onze service is geweldig en de kwaliteit is top.” Veel B2B-bedrijven in het mkb gebruiken deze beloften om zich te onderscheiden van de rest. Toch zal je eerst klant moeten worden om bovenstaande te ervaren. Terwijl marketing en sales vooral verantwoordelijk zijn voor de fases in de klantreis vóórdat iemand klant wordt.

Laat marketing en sales hetzelfde authentieke verhaal vertellen

Wanneer marketing en sales aan de slag gaan met het maken van kwalitatieve leadlijsten, het in kaart brengen van de klantreis, de touchpoints en meetbare KPI’s bepalen, is het van belang om ook aandacht te geven aan het ontwikkelen van een gezamenlijk authentiek verhaal dat raakt. Dit authentieke verhaal voor de hele organisatie staat centraal in de afsluiter van deze blogreeks: een nieuwe kijk op leadgeneratie.

Passie als rode draad

Je ultieme doel is dat je potentiele klant direct weet wat je doet, zodra jouw naam genoemd wordt. En daarvoor hoef je echt niet het reclamebudget te hebben van een multinational, zoals IKEA, DE of Coca-Cola. Ook als B2B mkb-bedrijf is het mogelijk om een sterk en authentiek merk te bouwen. Zelfs in een sterk concurrerende markt. Om de basis te leggen voor een sterk merk, ga je terug naar de basis: jullie gezamenlijke passie voor het werk wat je doet. Sterke merken zijn namelijk echt en authentiek. En communiceren vanuit passie. Potentiële klanten voelen dat. Stap niet in de valkuil om direct een commercieel verhaal te vertellen. Natuurlijk is dat belangrijk, maar daar zit jullie drive niet. En je inspireert er mensen niet mee. Een verhaal vertellen vanuit passie blijft langer hangen dan een commerciële boodschap. Zorg vervolgens dat iedereen in de organisatie jouw authentieke verhaal kent én zich ermee kan identificeren. Zo is de kans van slagen een stuk groter.

De kracht van herhaling

Wanneer je wilt dat mensen je authentieke verhaal onthouden moet je hem herhalen. Om die reden is het belangrijk om dit verhaal in elke fase van je klantreis terug te laten komen. Dus niet alleen in middelen waar marketeers verantwoordelijk voor zijn, zoals social media posts, websiteteksten en video’s. Maar bijvoorbeeld ook aan de manier waarop offertes worden samengesteld en salespresentaties worden opgemaakt. Dit zorgt ervoor dat de boodschap van marketing naadloos aansluit op het eerste salesgesprek en de rest van je klantreis. Waardoor klanten én prospects jouw authentieke verhaal gaan onthouden.

Quote highlight: “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”

Tot slot

“Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg.” Een citaat van Albert Einstein die ook toepasbaar is op hoe veel B2B-bedrijven in het mkb kijken naar leadgeneratie. Wij hopen dan ook dat deze blogreeks ondernemers, marketeers en salesmensen inspireert om opnieuw te kijken naar dit proces met als doel succesvoller te zijn. Het genereren van leads is geen taak van de marketingafdeling. Of de salesafdeling. Leadgeneratie is een intensieve samenwerking, waarin uiteindelijk iedereen binnen het bedrijf een rol speelt.

Wil je meer weten over onze kijk op B2B-leadgeneratie? Download dan deze longread, of neem direct contact met ons op!

25
juni
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Een succesvolle website met CRO marketing'

vrijdag 25 juni 2021 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Blijf top of mind met krachtige touchpoints!Zet de klantreis centraal, niet jouw bedrijfMerkidentiteit, dé basis voor effectief design

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63