Growth Hacken met Maya

Maya

Maya Noordam is Marketing Manager bij Uw Business Online en adviseert bedrijven over de strategische inzet van marketing.

Groeien willen we allemaal. Tenminste, als bedrijf dan: met mijn lengte van 1.78 m sla ik persoonlijk even over. Sommige klanten komen “vanzelf”, voor andere moet je een stuk harder werken. En marketing speelt daarin een belangrijke rol. Zo heb ik zelf bij Uw Business Online de afgelopen twee jaar veel aan contentmarketing gedaan, om op die manier het verhaal van onze klanten bij hun doelgroep te brengen. En dat werkt: meer websitebezoeken, ondernemers die bij de voetbalclub worden aangesproken over hun leuke interview én meer omzet. Dat gaat opvallen en inmiddels zijn er bijna geen bedrijven meer die geen blogs of interviews schrijven en online delen. DUS het is tijd voor de volgende stap. Daarom heb ik in maart en april een cursus Growth Hacking gevolgd. Ehhh wat? Ja precies. Ik ga het je uitleggen en geef je een paar tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Growth Hacken?

Ik zal je eerlijk bekennen dat ik dag één eigenlijk geen idee had wat me te wachten stond. Op woensdagmiddag na het werk met mijn goede gedrag hup in de auto naar Amsterdam. Zes avonden, drie uur lang Growth Hacken. Klinkt wel stoer, maar wat ik nou precies zou gaan doen? Eigenlijk wist ik vanaf het eerste moment dat ik daar veel zou gaan leren. Alles ademt innovatie, energie en toekomst. De mensen van de Growth Tribe omschrijven Growth Hacking als een skillset en een mindset, een mix van product, data en marketing. Alles met als doel om bedrijven sneller te laten groeien. Mooi, want daar was ik precies naar op zoek.

Maar hoe dan?

Je snapt dat ik 18 uur cursus plus huiswerktijd niet in één blog kan en ga proppen. Ook omdat het niet één trucje is dat je voor elk bedrijf kunt toepassen. Voor een start-up pak je andere dingen op dan voor een gerenommeerd bedrijf. Begin daarom met het in kaart brengen van jouw customer journey. Met andere woorden: welke reis legt iemand af om uiteindelijk klant bij jou te worden? Dit kun je indelen in verschillende fases: van bezoeker van je website, naar een concrete lead, naar een klant, naar een terugkerende klant, naar misschien wel een ambassadeur van jouw bedrijf. Het kan zijn dat jouw customer journey er weer anders uit ziet, dit is afhankelijk van het product dat je verkoopt en op welke manier je dat doet. (Wil je een voorbeeld zien? Bel me even)

Kiezen!

Nu je de fases op een rijtje hebt is het tijd om te kiezen. Wees kritisch: welke fase levert nu het meeste problemen op? Krijg je niet genoeg bezoekers naar je website? Converteren ze niet zodat ze een lead worden? Worden ze uiteindelijk geen klant? Komen ze niet terug? Of zouden ze meer ambassadeurs van jouw bedrijf mogen zijn? Dit is soms lastig kiezen, want eigenlijk wil je alle fases wel verbeteren om uiteindelijk sneller te groeien. Maar wees streng voor jezelf: kies er één.

FOCUS

Stel dat je ziet dat de grootste uitdaging op dit moment zit in de conversie op de website: bezoekers melden zich niet aan, downloaden je whitepaper niet of vragen geen offerte aan. Dan is het tijd om je hierop te gaan richten. Je kunt namelijk wel al je tijd steken in het genereren van websitebezoekers, maar als die bezoekers niet converteren heb je daar gewoon helemaal niks aan. Maar hoe doe je dat nou? Ja, helaas, daar heb ik geen kant-en-klaar antwoord op. Begin eerst met het maken van een lijst met mogelijke oplossingen, mogelijke hacks, om ervoor te zorgen dat ze wél gaan converteren. Ga helemaal los: beperk jezelf niet direct in je hoofd met mogelijkheden, budget of andere belemmeringen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden: van de kleur van je knoppen en de afbeelding die je kiest tot de meest geavanceerde tools en apps om gedrag te herkennen en te sturen.

Test, test, test

Nu heb je een lijst met ontzettend veel ideeën. Deze ga je nu beperken tot een aantal die het meest realistisch zijn en de meeste kans op succes lijken te hebben. Tadaaaa, dit zijn de hacks die je gaat testen. Ja, testen, want niets is zeker. Growth Hacken is ontzettend datagedreven, dus je weet pas of iets werkt als je het hebt getest en dit het juiste resultaat heeft opgeleverd. “Het juiste resultaat” kan overigens nogal een ruim begrip zijn, dus vergeet niet een concreet resultaat te formuleren wat bepaalt of een hack succesvol is of niet.

Stay strong

Het kan zijn dat het de eerste keer raak is. Dat je jouw call to action knop een andere kleur hebt gegeven en dat de offerteaanvragen opeens met 10% stijgen. Het kan ook zijn dat je 20 experimenten uit moet voeren, of dat een combinatie van alles juist succes brengt. Laat je niet direct uit het veld slaan.

Laten we het samen doen

Als je tot hier hebt doorgelezen: ik ben trots op je, je hebt de eerste stap gezet om vooruit te gaan met je bedrijf. Laten we het daarom als volgt afspreken: ga aan de slag met het in kaart brengen van je customer journey en kies één fase uit die reis waarmee jij aan de slag wil. Stel een lijstje op met ideeën om dit te verbeteren. Stuur ze naar mij via maya@uwbusinessonline.nl en dan denk ik (gratis, no worries) met je mee. Ben benieuwd!

P.s. Geen zin of tijd? Uiteraard kan ik het ook helemaal voor je oppakken. Neem dan even contact met me op ?


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Meld je aan voor een gratis inspiratiesessie op locatie t.w.v. €399,-