fbpx

Haal alles uit je marketing
voor klanten én medewerkers

Als vastberaden ondernemer of marketing manager wil je dat marketinginspanningen direct bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Of dit nu een groei in omzet is, het vinden van nieuwe medewerkers of verbreding van de markt. Dit begint allemaal bij het in kaart brengen van de klantreis en een killer marketingstrategie. Maar hoe zorg je daarna voor de juiste opvolging? Met andere woorden: hoe haal je alles uit je marketing? Wij delen vier tips.

1. Maak marketing persoonlijk

Je weet wie je klant is, hoe zijn reis er uit ziet en wat jouw doelen zijn. Nu is het tijd om de klant gericht aan te spreken! Wij geloven niet in één algemene boodschap voor de hele markt. Spreek vanuit jouw overkoepelende identiteit en op basis van de klantreis de klant direct aan. Wil je in één keer al je huidige klanten bijpraten over de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf? Dan kan het een goed idee zijn om een event te organiseren waarvoor je je hele klantenbestand uitnodigt. Wil je dieper ingaan op de uitdagingen van één specifiek type klant? Dan is een kleinschalige rondetafelsessie een beter idee. Maak marketing persoonlijk en zet de klant hierin centraal.

2. Integreer online en offline marketing in één campagne

Om alles uit je marketing te halen, is het belangrijk dat alle activiteiten op elkaar afgestemd zijn. Verstuur je een direct mail via de post? Zorg er dan voor dat de informatie ook online beschikbaar is. Organiseer je een event? Regel dat mensen zich online kunnen aanmelden en zet social media in om mensen voor, na en tijdens het event te inspireren. Door on- en offline communicatie met elkaar te integreren, vergroot je je bereik én de kans op succes.

3. Zorg dat marketing en sales samenwerken als één krachtige machine

Of je nu nieuwe klanten wil bereiken of upsell realiseren onder bestaande klanten, marketing is onlosmakelijk verbonden met sales. Maak daarom inzichtelijk wat sales nodig heeft om succesvoller te zijn en sluit daar de marketingactiviteiten op aan. Denk bijvoorbeeld aan een goede leadlijst als basis voor een marketingcampagne. Laat sales bepalen bij welke klanten ze graag binnen willen komen en bekijk vervolgens vanuit marketing hoe je dit het beste kunt bereiken. Andersom geldt het ook. Een whitepaper die vijfhonderd keer gedownload is, is een fantastisch marketingresultaat. Maar wat is de waarde ervan als niemand de leads opvolgt?

4. Klanten én medewerkers bereiken

Net als dat er met de salesafdeling nauw samengewerkt moet worden, geldt dat ook voor de HR-afdeling. Jouw identiteit bepaalt namelijk niet alleen welke klanten jij het beste kunt bedienen, maar ook welke mensen perfect bij jouw organisatie passen. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt haal je het maximale uit marketing door je niet alleen te richten op klanten, maar tegelijkertijd ook op potentiële medewerkers. Wist je bijvoorbeeld dat tevreden medewerkers krachtige ambassadeurs zijn? Zet hen in binnen de marketingstrategie en inspireer zowel werkzoekenden als klanten!

Haal jij al alles uit je marketingstrategie? Wij gaan graag de uitdaging aan!