Het geheim van effectieve e-mail marketing

E-mail marketing is nog steeds een van de meest betrouwbare methoden voor het opbouwen van klantenloyaliteit en het uitbreiden van nieuwe klanten.

Kleine bedrijven besteden ongeveer 15% van hun marketing budget aan e-mail marketing. Dat is nog steeds meer dan aan sociale media en face-to-face contact.

Het geheim van effectieve e-mail marketing is echt na te denken over wat je wilt communiceren. Zorg voor een duidelijke strategie. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar veel bedrijven denken hier niet over na en zien het meer als een bijzaak. Door middel van de onderstaande stappen bouw je een eigen email marketing strategie.

1. Kies de juiste e-mail marketing software

Veel bedrijven beginnen enthousiast met het verzamelen van nieuwe e-mail abonnees. Het is beter om te beginnen met het kiezen van betrouwbare en flexibele e-mail marketing software. Op die manier kun je jezelf vertrouwd maken met email marketing. Een veelgebruikt software product hiervoor is Mailchimp. Een gebruiksvriendelijk product en gratis te gebruiken voor e-mail lijsten onder de 2000 abonnees.

2. Zorg voor een sexy template en bedank nieuwe abonnees.

Zorg ervoor dat je een basis template gebruikt die herkenbaar is voor je abonnees. Je lokale beleving moet hier naar voren komen. Dit betekent dat je huisstijl, foto’s, contactgegevens en openingstijden duidelijk naar voren komen. Nieuwsbrieven waarin dit terugkomt krijgen veel meer aandacht. Vergeet ten slotte niet links toe te voegen naar je officiële website en sociale netwerken.

3. Op zoek naar nieuwe nieuwsbriefabonnees

Op de eerste plaats is het belangrijk dat het eenvoudig is om via website, mobiele website en Facebook lid te worden van je nieuwsbrief. Betrek hierin ook je medewerkers. Mijn ervaring is dat klanten in de zaak snel overgaan tot het invullen van een klein aanmeldformulier. Durf ze hier ook voor te belonen in de vorm van een automatisch een dankbericht krijgen. Op deze manier volg je meteen potentiele klanten op en het heeft een professionele uitstraling. Een bericht kan een eenvoudige oneliner zijn of bijvoorbeeld een extra gebaar in de vorm van een eenmalige korting of uniek recept.

4. Wees consequent en plan vooruit

De meeste eigenaren hebben weinig tijd voor marketingactiviteiten. Mijn ervaring is dat er enthousiast begonnen wordt met e-mail marketing maar bij drukte dit snel wordt verschoven. Deze inconsistentie komt over als onprofessioneel en kansen worden gemist.

Zorg er dus voor dat je in rustige periodes de nieuwsbrieven van te voren inplant. Ik weet dat sommige onderwerpen gemakkelijker op voorhand te plannen zijn dan anderen. Maar zorg er in ieder geval voor dat de nieuwsbrief voor 80% staat en dat de inhoud match met de behoefte van jouw potentiele klant. Bedenk goed wat jouw potentiele klant graag terugziet in een nieuwsbrief en wanneer hij deze het liefst ontvangt. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat een nieuwsbrief vanuit meer gelezen wordt in het weekend dan doordeweeks.

5. Segmenteren en feedback stimuleren

Segmenteren (onderscheid maken tussen verschillende klantengroepen) is iets om te overwegen bij het verzamelen van e-mail abonnees. Niet voor elk bedrijf is dit belangrijk en bedenkt vooraf dat dit extra tijd gaat kosten. Het voordeel van segmenteren is dat je nieuwsbrief veel persoonlijker wordt. Onderzoek wijst uit dat des te persoonlijker de nieuwsbrief is des te meer deze gelezen wordt.

Zorg ten slotte ervoor dat het gemakkelijk is om direct te antwoorden op de e-mails die je verstuurt. En sta open voor deze feedback. Op deze manier leer jij je klant nog beter kennen.

Heb je hulp nodig bij het inzetten van email marketing? Contact mij dan via frank@uwbusinessonline.nl of 030 700 9763.

Groet,

Frank Hartog


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Meld je aan voor een gratis inspiratiesessie op locatie t.w.v. €399,-