fbpx

Hoe ontwikkel ik een
unieke productpropositie?

Strategie, Marketing

In september vorig jaar vond RoutIT Vision Revolution plaats. Hierin zijn veel nieuwe producten, diensten en kansen besproken. Wellicht overweeg je om één van de nieuwe producten of diensten aan te bieden aan jouw klanten. Maar is dit een goede keuze en hoe pak je dit aan? Lees hier de volgende drie stappen die jou helpen om tot een unieke productpropositie te komen.

We nemen een lokaal ICT bedrijf als voorbeeld met als product de “24/7 meldkamer”. Het werkt als volgt: wanneer er een alarm afgaat in jouw bedrijfspand, krijg je een melding op je telefoon, zodat je weet dat er zich iets afspeelt in jouw bedrijfspand.

1. Onderzoek je doelgroep

Wanneer je begint met de start van een unieke productpropositie, breng je eerst je doelgroep in kaart. Je begint bij je huidige klanten. Welke klanten nemen al diensten af en zijn eventueel geïnteresseerd in het nieuwe product dat je gaat aanbieden? Daarnaast kun je ook een onderzoek houden binnen de doelgroep. Hierin kun je specifieke vragen stellen over het product dat je wilt gaan aanbieden.

Vanuit bovenstaand voorbeeld (24/7 meldkamer): wanneer we deze dienst gaan aanbieden, kijken we direct welke klanten al beveiligingsdiensten afnemen. Deze klanten benaderen we als eerste. De overige klanten sturen we een enquête toe met als doel achterhalen of zij eventueel interesse hebben in het nieuwe product. Wanneer de conclusie positief is kunnen we de dienst 24/7 meldkamer gaan afnemen bij RoutIT.

2. Duidelijke marketingboodschap

Hoe zet je jouw product in de markt? Met een duidelijke marketingboodschap is het makkelijker om jouw klanten en potentiële klanten te overtuigen. Allereerst kijk je naar de ‘problem & solution’ van het product dat je wilt aanbieden. Welk probleem van jouw klant kun je oplossen met jouw product? Of wat is nou de toegevoegde waarde van het product? Daarna moet je ervoor zorgen dat je een marketingboodschap hebt die jouw klanten herkennen. Zorg ervoor dat je geen technische verhaal vertelt, maar juist de oplossingen van het product uitlicht.

In het geval van het lokale ICT bedrijf lossen wij een beveiligingsuitdaging op voor klanten. 24/7 meldkamer zorgt ervoor dat zij altijd op de hoogte zijn wanneer er wat gebeurt in hun bedrijfspand. Een marketingboodschap voor dit product kan zijn: Wil jij ook 24/7 veiligheid voor je bedrijfspand, al je alarmsystemen checken op je telefoon en een melding wanneer er een alarm afgaat in jouw bedrijf? Bekijk hier ons product!

3. Product branding

Als je jouw product hebt afgenomen bij een leverancier is het een goed idee om het product te gaan branden. Maar vergeet niet dat concurrenten hetzelfde product kunnen afnemen. Zorg daarom dus dat je jouw product white label inkoopt. Je kunt vervolgens het product zelf “branden” met eigen naam, logo en huisstijl.
In het geval van het lokale ICT bedrijf kunnen we andere beveiligingsdiensten, die we al aanbieden bij huidige klanten, bij elkaar in één pakket doen. Om dit pakket vervolgens aan te bieden te onder een eigen naam (IT Security Package), met een eigen logo en huisstijl. Zo zorg je ervoor dat je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten.

Het ontwikkelen van een unieke productpropositie is zo simpel nog niet. Wij kunnen jouw hierbij helpen. Neem contact met ons op, want dit is onze passie en we vertellen je graag meer!

Benieuwd naar wat UBO voor jou kan betekenen?

aanbevolen
artikelen.

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie

In deze blog bespreken we 5 tips om van klanten merkambassadeurs te maken en zo jouw leadgeneratieproces verder te optimaliseren.

5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken

Geen grote marketingafdeling, maar wel de klantreis personaliseren? Dit hoeft gelukkig helemaal niet veel tijd te kosten! Lees snel verder!