Hoe ontwikkel ik een unieke productpropositie?

Vorige maand vond RoutIT Vision 2016 plaats. Hierin zijn weer veel nieuwe producten, diensten en kansen besproken. Wellicht overweeg je om een van de nieuwe producten of diensten aan te bieden aan jouw klanten. Maar is dit een goede keuze en hoe pak je dit aan? Lees hier de volgende 3 stappen die jou kunnen helpen om tot een unieke productpropositie te komen.

We nemen als voorbeeld een lokaal ICT bedrijf met als nieuw product 24/7 meldkamer. Dit product wordt aangeboden door RoutIT. Het werkt als volgt: wanneer er een alarm afgaat in jouw bedrijfspand, krijg je een melding op je telefoon, zodat je weet dat er zich iets afspeelt in jouw bedrijfspand.

1. Onderzoek je doelgroep

Wanneer je begint met de start van een unieke productpropositie, moet je eerst je doelgroep in kaart brengen. Je begint hiermee bij je huidige klanten. Welke klanten nemen al diensten bij jou af die gerelateerd zijn aan het nieuwe product wat je gaat aanbieden? Daarnaast kun je ook een onderzoek houden onder je klanten. Hierin kun je specifieke vragen stellen over het product dat je wilt gaan aanbieden.

Met als voorbeeld het lokale ICT bedrijf met als product 24/7 meldkamer. Wanneer we deze dienst gaan aanbieden, kunnen we gaan kijken welke klanten al beveiligingsdiensten afnemen. Deze klanten kunnen we direct gaan benaderen. De overige klanten kunnen we een enquête toesturen met als doel te weten komen of zij een dergelijke dienst zullen afnemen. Wanneer de uitkomst succesvol is kunnen we de dienst 24/7 meldkamer gaan afnemen bij RoutIT.

doelgroep

2. Duidelijke marketingboodschap

Wanneer je je doelgroep in kaart hebt gebracht, moet je gaan kijken hoe je jouw product gaat vermarkten. Met een duidelijke marketingboodschap is het makkelijker om jouw klanten en potentiële klanten te overtuigen. Allereerst ga je kijken naar de ‘problem & solution’ van het product dat je wilt gaan aanbieden. Welk probleem van jouw klant kun je oplossen met jouw product? Of wat is nou de toegevoegde waarde van het product? Daarna moet je ervoor zorgen dat je een marketingboodschap hebt die jouw klanten herkennen. Zorg hierbij voor dat je niet het technische verhaal vertelt, maar juist welke oplossing het product ze biedt.

In het geval van het lokale ICT bedrijf lossen wij een beveiligingsuitdaging op voor klanten. 24/7 meldkamer zorgt ervoor dat zij altijd op de hoogte zijn wanneer er wat gebeurt in hun bedrijfspand. Een marketingboodschap voor dit product kan zijn: Wil jij ook 24/7 veiligheid voor je bedrijfspand, al je alarmsystemen checken op je telefoon en een melding wanneer er een alarm afgaat in jouw bedrijf? Bekijk hier ons product!

marketing-boodschap

3. Product branding

Als je jouw product hebt afgenomen bij een leverancier is het een goed idee om het product te gaan branden. Maar vergeet niet dat concurrenten hetzelfde product kunnen afnemen. Zorg daarom dus dat je jouw product white label inkoopt. Je kunt vervolgens dan het product zelf gaan branden met een eigen naam, logo en huisstijl.
In het geval van het lokale ICT bedrijf kunnen we andere beveiligingsdiensten, die we al aanbieden bij huidige klanten, bij elkaar in één pakket doen. Om vervolgens dit pakket te gaan aanbieden onder een eigen naam (IT Security Package), met een eigen logo en huisstijl. Zo zorg je ervoor dat je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten.

product-branding

Het ontwikkelen van een unieke productpropositie is zo simpel nog niet. Wij kunnen jouw hierbij helpen. Download onze whitepaper: “Jouw ICT bedrijf succesvoller in 5 stappen”


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Meld je aan voor een gratis inspiratiesessie op locatie t.w.v. €399,-