On
Terug naar overzicht

IN 5 STAPPEN EEN PERFECTE SAMENWERKING TUSSEN MARKETING EN SALES

Levert marketing te weinig goede leads aan? Volgt sales de leads uit marketing niet goed op? Dit soort verwijten gaan regelmatig over en weer tussen marketing en sales. Zonde, want een goede samenwerking zorgt voor een boost van je upsells én je new business proces.

 

Wij delen daarom met jou vijf stappen om de perfecte samenwerking tussen sales en marketing te realiseren. Zo zorg jij ervoor dat je marketing ziet als ‘sales op lange termijn’. En jouw sales-afdeling ziet dat marketing onmisbaar is voor het behalen van goede resultaten. Lees snel verder!

5 STAPPEN

1.

Een krachtige saleslijst

Dat begin bij de basis. Zorg dat de salesafdeling een kwalitatieve saleslijst opstelt met zo’n 250 bedrijven waar ze dit jaar aan tafel willen komen. De hunters in je organisatie staan nu centraal: zij bepalen de kansen per bedrijf voor new business en selecteren die bedrijven die perfect passen in het profiel dat je hebt gemaakt.

2.

Breng alle touchpoints samen in kaart

Op basis van de leadlijst bepalen jullie samen de strategie. Breng alle contactmomenten (de touchpoints), voor zowel sales als marketing, in kaart en creëer daarin overzicht. Je wilt namelijk niet 2 keer bij 1000 bedrijven voorbijkomen. Maar 10 keer bij de 250 geselecteerde bedrijven. Denk tijdens deze stap samen na over de invulling van de touchpoints. Én hoe je de bedrijven gaat benaderen. Wees daarin creatief en werk goed samen! Zorg bij de contactmomenten voor een goede afwisseling tussen sales en marketing.

3.

Zorg voor structuur

Is het creatieve proces van de strategie afgerond? Leg alles vast en ontsluit het vanuit je CRM. Daardoor heb je controle over alle data vanuit de touchpoints, en weet je precies wie zich waar bevindt in je funnel. Hiervoor kun je verschillende tools en instrumenten gebruiken, zoals sharpspring en lead scoring.

4.

Werk gefaseerd, niet alles tegelijk

Hoe je goed van start gaat en controle houdt over het proces? Door te werken met clusters. Doe niet alles tegelijk, maar begin met een deel van de saleslijst en werk die gedegen af. Breng in kaart welke resultaten je haalt per touchpoint en met welke activiteit je die behaald hebt. Zorg dat marketing en sales gedurende dit proces in goed contact zijn en informatie delen. Zo weet je precies welke content wanneer nodig is en waar actuele kansen zich voordoen.

5.

Optimalisatie

Met alle informatie uit het eerste cluster ga je terug naar de basis. Alle leringen uit die eerste cyclus neem je mee naar de volgende ronde. Zo werk je nog gerichter en behaal je samen betere resultaten.

Door deze werkwijze haal je meer uit je sales- en marketinginspanningen én ontstaat er flow en samenhang in en tussen de teams. En goede resultaten zorgen voor nog betere resultaten.

 

Meer weten? Neem contact met ons op!

Contact-GrowBusiness

CONTACT
OPNEMEN

Meer weten? Neem contact met ons op.