Online marketing strategisch inzetten in drie stappen

Als ondernemer ben je altijd op reis naar meer omzet. Tijdens deze reis krijg je te maken met strategische, technische, marketing- en salesuitdagingen. Het is belangrijk om de juiste stap op het juiste moment te zetten. In dit blog helpen wij jou om op een strategische manier te starten met online marketing.

Bepaal jouw vertrekpunt

Waarschijnlijk heb je al een website en doe je al wat aan social media. Voordat je online marketing strategisch in wilt gaat zetten is het belangrijk om een stap terug te doen. Zet voor jezelf eens op papier wat jouw uiteindelijke doel is van online marketing. Wil je bijvoorbeeld directe leads generen of je naamsbekendheid vergroten? De volgende stap is het in kaart brengen van je doelgroep. Kom erachter wat typische kenmerken van je doelgroep zijn en waar deze zich online bevindt. Een zoekwoordenanalyse kan je hierbij helpen.

Onderweg naar meer omzet met online marketing

Vanuit jouw vertrekpunt is het goed om te kijken naar je huidige marketinguitingen zoals je website en social media. Vertellen deze middelen wel de juiste boodschap en hebben ze de uitstraling die je wilt? Als je boodschap op de website goed staat is het zaak om te kijken naar andere middelen om deze te vertellen. Een eerste stap is vaak het beginnen met het schrijven van een blog om interessante kennis te delen over jouw vakgebied. Een andere mogelijkheid is om te starten met vloggen (video blogs), nieuwsbrieven of Google Adwords. Neem niet teveel hooi op je vork. Zorg eerst dat je blog goed staat om vervolgens te beginnen met het versturen van nieuwsbrieven.

Meten is weten

Soms moet je eerst naar Brussel toe om Parijs te zien liggen. Hetzelfde geldt voor online marketing. Door middel van Google Analytics kun je zien wat voor type marketingmiddelen met welke onderwerpen het meest succesvol zijn. Op deze manier ontdek je waar jouw potentiële klant in geïnteresseerd is. Hierop kun je de onderwerpen van bijvoorbeeld blogs aanpassen.

Uiteraard zijn er nog veel meer onderwerpen te bespreken als het gaat over online marketing. Denk daarbij aan zoekmachine optimalisatie, marketing automation software, workflows om marketing en sales te laten samenwerken en veel meer. Dit blog helpt je in ieder geval met de eerste stappen om online marketing strategisch in te zetten. Kom je er niet helemaal uit of wil je gewoon een keer sparren, neem gerust contact op.


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Heb je interesse om met ons op reis te gaan?