Optimaliseer je website!

Het optimaliseren van je website is een proces dat nooit stopt, maar hoe optimaliseer je een website?

Meten is het antwoord! Door te meten kan je de oorzaak van slechte prestaties achterhalen. Hierdoor zal je website beter presteren en zal jouw omzet en naamsbekendheid in positieve zin veranderen. De komende maanden willen wij je meenemen in het verbeteren van je website door enkele stappen te doorlopen en zo verbeteringen aan te brengen. De basis is het instellen van Google Analytics op je website, dat leggen we deze maand graag uit. Een stap verder is het gebruik van Google webmaster. Als laatste zullen wij Hotjar toelichten. Dit is een rapportagetool dat d.m.v. heatmaps en recordings laat zien hoe jouw website presteert.

Analytics als basis voor website optimalisatie

Google Analytics is het meest gebruikte rapportageplatform om resultaten van je website te meten. Het voorziet je van een handig overzicht van gegevens over je bezoekers. Google Analytics voorziet je bijvoorbeeld van de volgende gegevens:

–       Bezoekersaantallen op je website
–       Paginaweergaven op je website
–       Aantal bezochte pagina’s per sessie
–       Gemiddelde sessieduur van bezoekers op je website
–       Bouncepercentage
–       Op welk device komen de meeste bezoekers
–       Op welke pagina wordt je website het meest verlaten

En ga zo maar door. Google Analytics biedt een breed scala aan gegevens. Lees hier hoe je Google Analytics instelt voor jouw website. Bekijk hieronder een voorbeeld van het Google Analytics dashboard.

Waarom moet je meten?

Zonder meten kan je de vooruitgang van je website niet vaststellen. Het gebruik van Google Analytics is hierin een goede basis. Google Analytics doet namelijk meer dan bezoekers tellen. Het geeft aan waar bezoekers vandaan komen en waar ze je website verlaten. Deze informatie is belangrijk bij het optimaliseren van je website.

Je wilt bijvoorbeeld niet dat bezoekers je website verlaten, want je wilt dat bezoekers actie ondernemen op je website. Een actie kan bijvoorbeeld het invullen van een offerte zijn. Google Analytics laat zien op welke pagina bezoekers je website verlaten. Nu je weet op welke pagina er veranderingen moeten worden doorgevoerd, kan je gericht gaan verbeteren en opnieuw de resultaten gaan meten. Door het optimaliseren van deze pagina zullen bezoekers meer acties ondernemen. Zo werk je stap voor stap naar je doel toe: meer omzet!

Google Analytics laat ook zien op welk device jouw website het meest bekeken wordt. Misschien wordt jouw website wel het meest bekeken op de mobiele telefoon, maar heb je geen responsive website. Dit zal dan een negatief gevolg hebben en dit is te zien aan het bouncepercentage. Dit betekent dat bezoekers direct je website verlaten. Je zou dit probleem op kunnen lossen met een website die wel responsive is. Dit betekent dat je website zich anticipeert aan het type device. Ook hierdoor werk je weer stap voor stap naar je doel toe.

Google Analytics kan je op deze manier helpen je website aan te passen aan je doelgroep/bezoekers. Door dit goed af te stellen zullen bezoekers je website als prettig ervaren, met meer omzet en naamsbekendheid als gevolg.

Volgende maand zullen wij Google Webmaster toelichten. Google Webmaster is een tool dat voor meer organische bezoekers zorgt naar je website. Volg ons op Twitter, Facebook en LinkedIn om op de hoogte te blijven!


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Meld je aan voor een gratis inspiratiesessie op locatie t.w.v. €399,-