Schrijf een ICT propositie per verticale markt

Om de groei van jouw bedrijf te realiseren, ben je als ondernemer altijd bezig met het genereren van nieuwe business. Je gaat naar netwerkevenementen, wordt sponsor bij de lokale voetbalvereniging en probeert op LinkedIn nieuwe interessante contacten te leggen. Trots vertel je over jouw mooie ICT bedrijf en welke producten jullie verkopen. Maar kijk eens kritisch naar jezelf: spreek je jouw potentiële klanten gericht aan over hun specifieke uitdagingen of ben je eigenlijk vooral bezig jouw producten te verkopen? Andere ondernemers kijken op een andere manier naar ICT, zij willen geen techniek maar een oplossing voor hun vraagstukken. Tijd om dus concreet in te spelen op deze behoeftes. Een mooie manier om dat te doen is om een propositie te schrijven per verticale markt. In dit blog leggen we je hier alles over uit!

Formuleer de verticale markten
Een verticale markt bestaat uit soortgelijke bedrijven en klanten. Je kunt deze indeling bijvoorbeeld maken op basis van het aantal werknemers, maar ook per branche of specifieke wensen en behoeften. Zo kun je je richten op het MKB, maar ook op zorginstellingen of juist op bedrijven die te maken hebben met veel internationale communicatie. Analyseer op welke manier jouw klanten of doelgroep het beste te groeperen zijn.

Onderzoek wat er speelt
Onderzoek vervolgens hoe deze markten eruit zien. Hoe zien de bedrijfsprocessen eruit? Tegen welke uitdagingen lopen bedrijven aan? Als je weet wat er speelt, weet je ook waar de bedrijven binnen die verticale markt naar op zoek zijn. Ondernemers in het MKB willen zich volledig op hun eigen bedrijf focussen, terwijl hun medewerkers altijd en overal zorgeloos aan de slag kunnen. Zorginstellingen zijn op zoek naar een betrouwbare IT partner die zorgt voor continuïteit en beveiliging van de systemen. En bedrijven die te maken hebben met internationale communicatie zijn op zoek naar stabiele, veilige communicatiemogelijkheden en efficiënte oplossingen voor het delen van documenten.

Schrijf de propositie
Jouw propositie is jouw belofte aan deze bedrijven om deze behoeftes te vervullen. Hoe specifieker je deze per verticale markt formuleert, des te meer potentiële klanten zien dat jouw bedrijf daadwerkelijk het antwoord is op hun uitdagingen.

Heb je hulp nodig bij het analyseren van jouw verticale markten? Of met het schrijven van een goede propositie? Neem gerust eens contact met ons op, we geven graag advies!


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Meld je aan voor een gratis inspiratielunch op locatie t.w.v. €399,-