UBO Ambassadeur: Weber Original Store & Grill Academy Amersfoort

Marketing

Het verhaal van Yorick; van barbecuefanaat naar ondernemer die altijd drie stappen vooruitdenkt

Yorick Verbeek heeft van zijn hobby zijn beroep kunnen maken, namelijk barbecueën! Wat begon als een uit de hand gelopen hobby -met een stuk of acht barbecues in de schuur-, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot het opzetten, managen en uitbreiden van de eerste Weber Original Store in Nederland. Want er worden in onze Store in Amersfoort en online niet alleen Weber barbecues in alle soorten en maten verkocht. Er is ook een Weber Grill Academy gelanceerd. Hier kunnen barbecuefans de fijne kneepjes van het roken, direct en indirect grillen op de barbecue leren van andere gepassioneerde barbecueliefhebbers; dé Weber Grill Masters.

Wat bij Yorick en de Weber Original Store Amersfoort centraal staat? “Kennis, een goed en degelijk advies, beleving én de allerbeste service” Kernwaarden die goed bij UBO passen. Niet zo gek dus dat Yorick onze derde UBO-ambassadeur is! In deze blog stellen we de ondernemer achter Weber Original Store & Grill Academy Amersfoort graag aan je voor.

Naam: Yorick Verbeek
Functie: Store manager Weber Original Store & Grill Academy Amersfoort
Opgericht in: 2017

Hoogtepunten

  • De Weber fandag in onze store, in 2019. Het was een ongekend succes met leveranciers, influencers en een hoop barbecueliefhebbers. Daar gaan we zeker een gevolg aan geven in 2023.
  • Het coronajaar waarin barbecues niet aan te slepen waren of het weekend dat je samen de hoogste omzet behaalt; mooie momenten om niet snel te vergeten.
  • Eén van onze klanten is een echte Weberverzamelaar; hij heeft al 130 unieke exemplaren -and still counting-. Zelf heeft Yorick een stuk of acht barbecues thuis staan.

De eerste Weber Original Store in Nederland

Een midlifecrisis? Die is aan Yorick niet besteed! Wel is zijn veertigste levensjaar hét moment geweest om het roer 360 graden om te draaien. “Ik heb na 16 jaar mijn baan binnen de telecom opgezegd. Het was voor mij dé stok achter de deur om op zoek te moeten naar iets waar ik écht gelukkig van word. Ik kwam in contact met twee investeerders die het Weber Original Store-concept wilden uitrollen in Nederland. Met de support van Weber Nederland en Weber Europa hebben we het juiste pand gevonden, verbouwden we die in een paar maanden tijd en openden we het precies voor het barbecueseizoen van 2017”, vertelt Yorick.

Experience is key!

Het doel van de Weber Original Store? Een ware Weber beleving meegeven aan de klanten. Yorick: “Wij zeggen altijd ‘Een Weber koop je voor het leven’. Wij vinden het dan ook heel belangrijk dat de koper naar huis gaat met een barbecue die bij hem of haar past. We nemen de tijd om klanten goed te adviseren. En we delen tips en tricks over het gebruik van de barbecue, waardoor klanten vol inspiratie en een goed gevoel naar huis gaan. Je vindt in onze store niet alleen het complete Weber assortiment, met de nieuwste Weber barbecues en accessoires. De store is ook uitgerust met een geïntegreerde Weber Grill Academy en een Official Weber Service Center. Hier komt de Weber barbecue Experience nog meer tot leven dankzij de grill masters die hun barbecuekunsten en -kennis overbrengen op de liefhebbers. Deze offline experience hebben we vervolgens vertaald naar een online store: weberstore.nl.”

Van grillmasters naar webmasters

“We hebben rare tijden gekend met corona. Toen we de winkel en Grill academy in 2020 voor het eerst moesten sluiten, hadden we ervoor kunnen kiezen om in hoekje af te gaan wachten. Maar dat past totaal niet bij mij. En bij de rest van het team. Ik wil niet stil komen te staan. Ik wil mezelf als ondernemer en persoon juist blijven ontwikkelen. Dus keken we tijdens de sluiting van de winkel waar er dan wél kansen lagen. En dat bleek een uitbreiding en professionaliseringsslag van de online store te zijn. In 2019 -tijdens BlackFriday- hadden we zelf de eerste stappen al gezet om een kleine webshop te ontwikkelen. Hier verkochten we onze populairste barbecue modellen op. Toen de winkels in 2020 dicht moesten vanwege corona, besloten we om de webshop verder uit te breiden. En al onze producten online te zetten. Maar op een gegeven moment konden we het zelf niet meer bijbenen qua bijhouden en moderniseren van de website. Dus besloten we om de hulp in te schakelen van UBO. In augustus 2020 begonnen ze met de ontwerp- en adviesfase en in januari 2021 ging onze nieuwe online store live! Een plek waar we niet alleen barbecues, accessoires, sauzen en reserveonderdelen verkopen. Het is ook een plek waar we onze barbecuekennis kunnen delen, in de vorm van recepten en how to’s video’s”, legt Yorick uit.

“Het voelt bijna gek om te zeggen, maar 2021 was vervolgens echt een topjaar voor ons. Want met gesloten winkels en restaurants en het niet op vakantie kunnen, zochten mensen hun plezier bij hen thuis. In de tuin. En dat zorgde voor een stormloop aan barbecueverkopen via onze online weberstore. Vanaf begin 2022 pakt UBO ook de marketing voor ons op. En konden wij ons weer focussen op het barbecueën.”

Risico’s durven nemen én altijd drie stappen vooruitdenken

“Corona, de oorlog in Oekraïne, de hoge energieprijzen; de markt verandert. Mensen kregen hogere maandlasten, waardoor hun bestedingspatroon terugviel. En dan merk je wel dat je een luxeproduct verkoopt. De kans is dan groter dat mensen hun huidige barbecue een upgrade geven, dan dat ze een nieuwe barbecue aanschaffen. Daar moet je op inspelen met de producten die je verkoopt en de experience die je biedt. En ondanks dat dan alles heel onzeker is, vind ik dat je niet onzeker moet zijn in de plannen die je hebt”, vertelt Yorick over de uitdagingen waar hij tegenaan loopt als ondernemer.

Hij vervolgt: “Ik en mijn team houden de bewegingen in de markt nauwlettend in de gaten en proberen zo verstandig mogelijke keuzes te maken. Dat betekent dat we soms een stapje terug moeten doen en risico’s moeten nemen, voordat we weer drie stappen vooruit kunnen zetten. Ik spar dan ook regelmatig met andere ondernemers, mijn team, onze investeerders en mensen die net een iets andere kijk hebben dan wij. Even klankborden en overleggen. Adviezen inwinnen bij de juiste mensen. Overleggen met het team over de stappen die je neemt. Én de samenwerking aangaan met partners op die punten waar je zelf in tekort schiet.”

Samen met partners die stap vooruitzetten om verder te groeien

Dromen voor later? Dat zijn volgens Yorick het uitbouwen van de Grill Academy met nog meer verschillende workshops en capaciteit. Het uitbreiden van de online activiteiten en het realiseren van nog meer landelijke -en Europese- dekking van de online store. En om van iedereen een backyard hero te maken door als team onze kennis te delen met de rest van Nederland. Yorick: “Maar die dromen kunnen we niet alleen realiseren. Ons specialisme is namelijk barbecues. Dus de zaken waarin we zelf tekortschieten, geven we liever uit handen aan onze partners. Eén van die partners -die graag samen met ons de stap vooruitzet- is UBO. Zij hebben onze online store geprofessionaliseerd en helpen ons bij het uitbouwen van ons merk en de marketingactiviteiten die daarbij horen. ‘Become a backyard hero’ is daar in mijn ogen een mooi voorbeeld van.”

Ben jij na het lezen van het verhaal van Yorick benieuwd wat wij als full-service marketingbureau precies voor deze vastberaden ondernemer betekenen? Of wil je zelf ook opvallen in een concurrerende markt, je concurrenten verslaan met een killer marketingstrategie, je website inzetten als leadmachine of je kandidaten raken met een pakkende werken-bij-video? Dat kan! Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Meer blogs

Blijf top of mind met krachtige touchpoints!Zet de klantreis centraal, niet jouw bedrijfMerkidentiteit, dé basis voor effectief design

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63