Vier redenen waarom een ICT adviesrapport jouw verkopers succesvoller maakt

Als ICT bedrijf ben je altijd bezig om je naamsbekendheid te vergroten. Op het moment dat een ondernemer interesse heeft getoond in jouw bedrijf omdat hij een probleem heeft waar jij een oplossing voor hebt, gaat hij met jouw verkopers om tafel. Maar jij weet als ICT ondernemer als geen ander dat de verkoop van ICT producten en diensten zelden over één nacht ijs gaat. Het gaat immers niet om de aanschaf van een halfje brood en is vaak een weloverwogen investering voor ondernemers. Omdat zij vaak ook beperkt verstand van ICT hebben, vragen zij zich af of de investering nu echt de juiste is voor hun bedrijf. Verkopers van ICT maken echter vaak de fout om vanuit de eerste interesse direct te willen verkopen. Omdat het een weloverwogen beslissing is, is deze drempel voor klanten vaak te hoog. Dus hoe verlaag je deze drempel en zorg je ervoor dat jouw verkopers succesvoller worden in hun salestraject? Een ICT adviesrapport kan hierbij een handig hulpmiddel bij zijn. In dit blog leggen we uit waarom!

Huidige en gewenste ICT omgeving
Ondernemers zijn altijd op zoek naar de juiste balans tussen investeringen en resultaten. Vanwege hun beperkte ICT kennis moeten zij allereerst geholpen worden met het in kaart brengen van hun huidige ICT situatie en bijbehorende kosten. Vervolgens moet hun ideale ICT omgeving geformuleerd worden en een indicatie van de kosten hiervoor. Zo hebben zij een helder beeld van hun ICT situatie en kunnen zij die weloverwogen beslissing maken.

Verkoop loopt zelden weg
Uiteraard bestaat de kans dat een potentiële klant jouw adviesrapport neemt en ermee naar een concurrent gaat voor de uitvoering hiervan. Deze kans is echter niet heel groot. Allereerst heb je als bedrijf al een stuk goodwill gecreëerd door het gratis onderzoek en de rapportage. Maar ook de klant heeft tijd moeten investeren om jou te informeren over alle bedrijfsprocessen. Hij heeft waarschijnlijk geen tijd en zin om dit opnieuw bij een andere partij doen. Jij hebt met jouw bedrijf immers alle kennis al in huis en bent daarom de aangewezen samenwerkingspartner.

Vertrouwen
Het adviesrapport moet gebaseerd zijn op eerlijkheid en transparantie. De kans bestaat dat in het adviesrapport naar voren komt dat het overstappen op nieuwe technologieën of het gebruik maken van jouw diensten niet interessant is voor het bedrijf. Dit lijkt een gemiste kans, omdat je met je rapport de klant er dus eigenlijk van hebt overtuigd om niet met je samen te werken. Onderschat echter niet het vertrouwen dat je hier mee opbouwt. Hebben zij in de toekomst toch behoefte aan ICT producten, diensten of advies, dan zullen zij direct aan jouw bedrijf denken. En denk maar eens aan het verhaal dat zij aan anderen over jouw bedrijf zullen vertellen. Er zijn geen betere ambassadeurs dan mensen die jouw bedrijf volledig vertrouwen.

Sales
Uiteindelijk is het belangrijk dat het adviesrapport jouw verkopers gaat helpen om succesvoller te zijn. Verkopers weten precies wat de huidige bedrijfsprocessen zijn en hebben de kosten hiervoor inzichtelijk. Verder hebben ze de behoeftes in kaart gebracht, is het advies uitgebracht en zijn de gevolgen helder. Zo heeft een verkoper alle informatie die hij nodig heeft om over te gaan op de daadwerkelijke verkoop.

Wil je meer tips over het vermarkten van jouw producten en diensten? Ook wij geven graag advies! Meld je daarom aan voor een gratis inspiratiesessie bij jou op locatie t.w.v. 399 euro!


Wil je maandelijks online marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Terug naar het overzicht

Background

Meld je aan voor een gratis inspiratiesessie op locatie t.w.v. €399,-!