fbpx

Vijf creatieve marketingtips om
concurrentie te verslaan

Marketing

Als er in de directe omgeving van jouw bedrijf steeds meer soortgelijke ondernemingen ontstaan, doe je waarschijnlijk iets goed. Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw onderneming zich onderscheidt ten opzichte van nieuwe concurrenten? Lees onze vijf tips over creatieve marketing die hierbij helpen.

1. Durf een nerd te zijn

Blijf niet alleen op de hoogte van technische trends maar initieer ze ook binnen jouw onderneming. Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste trends en pik de beste ideeën eruit. Jouw doelgroep zal je niet langer zien als volger van trends maar juist als pionier. Wees bijvoorbeeld de eerste in de omgeving die begint met video in plaats van traditionele content in de vorm van blogs of nieuwsberichten. Onderzoek bij de implementatie van nieuwe technologie eerst hoe vergelijkbare bedrijven dit inzetten. Uiteindelijk herinnert iedereen zich een échte trendsetter!

2. Achter-de-schermen marketing

Bedrijven laten vaak teveel over aan de verbeelding van de klant. De keukendeuren zijn vaak gehuld in mysterie. Bouw het imago van je bedrijf aan de hand van de mening van jouw klanten. Laat ze voelen en zien hoeveel werk er in een goed bedrijf gaat zitten.

Je website en social-media kanalen lenen zich hier perfect voor. Sociale platformen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram zorgen voor een kijkje achter-de-schermen. Heb je een restaurant? Probeer dan bijvoorbeeld met social media te experimenteren door de eerste versie van een nieuw recept te delen. De mening van de klant telt. Vertel het verhaal achter het recept. Wie was de oprichter? Hoe is het ontstaan? Wat inspireerde hem?
Concurrenten kunnen de lay-out, marketing strategie en zelfs het menu van jouw restaurant namaken. Maar niemand kan de persoonlijkheid, hetgeen dat jouw onderneming uniek maakt, kopiëren.

3. Geef klanten en omgeving iets terug

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een hot item en blijft belangrijk. Voor bedrijven schuilen hier kansen en is het een mogelijkheid om positieve publiciteit te genereren. Opvallen bij consumenten door je in te zetten voor de maatschappij? Verzorg bijvoorbeeld de catering van een liefdadigheidsevenement! Er zijn talloze creatieve manieren die niet per se de hoofdprijs kosten maar wel bijdragen aan de maatschappij én het imago van jouw onderneming.

4. Creëer meerwaarde bij jouw klanten

Meerwaarde creëren: een typische marketing uitspraak waar bedrijven vaak onvoldoende mee bezig zijn. Zorg dat jouw klanten zich een “wow-moment” herinneren bij het verlaten van de zaak. Iets waar je klanten over praten. Benieuwd naar een creatieve manier om meerwaarde te creëren zodat jouw business een boost krijgt? Uw Business Online denkt graag met je mee!

5. Zorg voor creatieve marketing acties

Wees creatief! Zorg voor unieke, memorabele acties waar men over praat. Ga verder dan de standaard “20% korting” of “Happy hour” strategie. Betrek klanten bij nieuwe campagnes en acties en zorg dat je inspeelt op behoeften.

Voorop lopen t.o.v. concurrenten? Samen met onze marketingspecialisten op zoek naar de beste strategie, passend bij jouw identiteit? Neem vrijblijvend contact op en boost jouw business!

Benieuwd naar wat UBO voor jou kan betekenen?

aanbevolen
artikelen.

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie

In deze blog bespreken we 5 tips om van klanten merkambassadeurs te maken en zo jouw leadgeneratieproces verder te optimaliseren.

5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken

Geen grote marketingafdeling, maar wel de klantreis personaliseren? Dit hoeft gelukkig helemaal niet veel tijd te kosten! Lees snel verder!