Webinars succesvol maken: kennis delen en een blijvende band met je doelgroep opbouwen

Marketing - Video

Webinars zijn een ideale manier om kennis te delen met klanten en nieuwe contacten. En misschien nog wel belangrijker: het geven van webinars is zeer effectief voor kwalitatieve leadgeneratie. Toch laten veel organisaties kansen liggen die ze met het geven van hun webinar gecreëerd hebben. Dus hoe zorg je dat jouw webinar slaagt? In deze blog geven we je 5 tips om van jouw webinar een succes te maken!

Tip 1. Stem doelgroep en onderwerp op elkaar af met een pakkende titel

Heb je al een goed idee voor een webinar? Of moet je het onderwerp nog bepalen? Waar je ook staat in dit proces, bepaal eerst je doelgroep. Want als je weet aan wie je je verhaal gaat vertellen, vallen er vaak al snel een aantal dingen op zijn plek. Denk aan het onderwerp, het kennisniveau en je tone-of-voice. Een voorbeeld? Tegen financieel directeuren van grote makelaarskantoren spreek je anders over trends in de hypotheekwereld dan wanneer je dit doet tegen starters op de woningmarkt. Terwijl het algemene thema ‘Trends in de hypotheekwereld’ voor beide interessant is. Weet dus tegen wie je het hebt en stem je onderwerp af op hun belevingswereld. En zorg dat je in het werven van bezoekers gericht naar jouw doelgroep communiceert met een pakkende titel.

Tip 2. Promotie, promotie, promotie!

Voorbereidingen, een presentatie maken, oefenen en natuurlijk de webinar zelf. Het geven van een webinar kost best wat tijd. Dus zou het zonde zijn als je voornamelijk vrienden, collega’s en bekenden in je publiek hebt. Denk daarom goed na over het bereiken van je doelgroep. Waar zitten ze? En wat moet je doen om ze in jouw webinar te krijgen? Bij Uw Business Online wedden we nooit op één paard. We maken verschillende video’s waarin we onze webinars aankondigen die we plaatsen op social media. Maar we nodigen ook mensen direct uit die al in ons netwerk zitten. En we benaderen mensen die we nog niet kennen, maar wel in onze doelgroep zitten en nodigen hen persoonlijk uit. Stop dus genoeg energie in het promoten van je webinar, want echt succesvol wordt hij pas als de juiste mensen zich inschrijven.

Tip 3. Herinneringen! Zorg dat zoveel mogelijk inschrijvers je webinar bijwonen

Customer journey, customer experience, de ideale klantreis. Ja, deze mooie marketing termen zijn ook van toepassing op jouw webinar. Want zodra iemand zich heeft ingeschreven, wil je er natuurlijk alles aan doen om te zorgen dat ze ook echt online komen opdagen. En dat is nog niet zo eenvoudig. De no-show is namelijk vaak groter dan bij fysieke events. Door het inrichten van een goede opvolging van de inschrijvingen via e-mail, blijft je webinar top-of-mind. En dat is van groot belang in een tijd van overvolle agenda’s. Zo’n goede opvolging doen wij bij UBO met een marketing automation, waarin we in aanloop naar de datum van de webinar en zelfs tot een uur voor de webinar geautomatiseerd gepersonaliseerde e-mails sturen. Zo herinneren we de inschrijvers aan onze webinar en zorgen we dat er zo veel mogelijk aanwezig zijn.

Tip 4. De customer journey: van contact naar lead naar prospect naar klant

Iedereen die jouw webinar heeft bijgewoond heeft interesse in jouw kennis. Dat betekent natuurlijk niet dat iedereen ook in jouw doelgroep valt. Maar als je de promotie goed hebt gedaan, zijn er zeker mensen bij die klant kunnen worden. Nu is het in B2B vaak niet zo, dat iemand van de ene op de andere dag klant wordt. De timing moet goed zijn en de behoefte aanwezig. Wat je wel kunt doen is zorgen dat je top-of-mind bent op het moment dat de behoefte aan jouw product of dienst ontstaat. Daarom is een goede opvolging (is hij weer) erg belangrijk. Zorg dat de deelnemers je nieuwsbrief ontvangen, dat je met ze connect op LinkedIn en toon interesse. Zo bouw je aan een sterke band en kun je een contact nurturen van lead naar prospect tot klant.

Tip 5. Op naar de volgende webinar! Evalueren en nieuwe inzichten toepassen.

Het geven van een webinar is best spannend, zeker als je het voor het eerst doet. Maar het is heel leerzaam en met de opgedane ervaring kun je de volgende webinar nog beter aanpakken. Kijk daarom wat goed ging en wat beter kan! Door je webinar nog eens terug te kijken – de meeste platforms bieden deze mogelijkheid – kun je in alle rust evalueren. Hoe reageerde je op vragen? Was je presentatie goed te volgen? Was de opbouw goed of zaten er punten in die nog aangescherpt kunnen worden? En neem tijdens je evaluatie ook de resultaten mee. Wat heeft het je daadwerkelijk opgeleverd aan nieuwe, nuttige contacten? Zo kun je op ieder punt stappen zetten om je volgende webinar nog succesvoller te maken!

Er zijn nog veel meer tips die we je kunnen geven, bijvoorbeeld over interactie met je publiek of het kiezen van het juiste platform. Wil je daar meer over weten? Schrijf je dan in voor onze webinar over het geven van een succesvolle webinar op vrijdag 8 oktober!

08
oktober
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Webinars succesvol maken'

vrijdag 08 oktober 2021 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Blijf top of mind met krachtige touchpoints!Zet de klantreis centraal, niet jouw bedrijfMerkidentiteit, dé basis voor effectief design

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63