Zet de klantreis centraal, niet jouw bedrijf

Marketing - Strategie

In onze vorige blog schreven we over het belang van een kwalitatieve saleslijst. Als je die lijst hebt opgesteld (marketing en sales samen dus!) komt de volgende stap: het uitschrijven van de ideale klantreis. Want door het nauwkeurig bepalen van alle mogelijke touchpoints in de klantreis én wie voor welk punt verantwoordelijk is, ontstaat overzicht en helderheid. De belangrijkste tip die we je kunnen geven? Zet je klantreis centraal, niet jouw bedrijf. Daarover gaat deze blog.

Het gaat niet over perfectie, maar over toewijding en samenwerking

Nee, wij zijn niet zo naïef om te denken dat een klantreis een rechte weg is en dat je als bedrijf 100% controle hebt over elke stap die jouw potentiële klant zet. Het is een weg waar potentiële klanten op verschillende momenten en vanuit verschillende invalshoeken instappen. Zo kan een potentiële klant koud in jouw klantreis stappen, maar ook warm door een aanbeveling van één van je klanten. De eerste winst die je pakt door het uitschrijven van je klantreis, is dat marketing en sales nog meer gaan beseffen dat beide afdelingen volledig afhankelijk zijn van elkaar.

Het geeft structuur aan je marketing- en salesstrategie

Bedrijven waar wij aan tafel komen met als doel de marketing en sales verder te professionaliseren, springen vaak van de hak op de tak. Het gaat van het goed inzetten van sociale media en het ontwikkelen van een goede websites tot leadgeneratie en salespresentaties. En vaak ook allemaal door elkaar. Door te beginnen met je klantreis op te delen in meerdere fases (het downloaden van het customer journey template kan je hierbij helpen) en vervolgens marketing- en salesuitdagingen te koppelen aan de verschillende klantfases, ontstaat er overzicht. De volgende stap is dan het toewijzen van bestaande leads en klanten aan de verschillende fases. Door deze twee zaken met elkaar te combineren is het eenvoudiger om prioriteiten te stellen en gezamenlijk te overleggen wat nodig is om de potentiële klant de volgende stap in de klantreis te laten maken.

Het zorgt bij zowel marketing als sales voor focus

Coolblue is misschien wel het meest genoemde merk wanneer het gaat over het optimaal invullen van de klantreis. Daar zijn ze dan ook al sinds 1999 elke dag mee bezig. Beetje bij beetje perfectioneren ze hem. Begin daarom klein en bespreek samen op welke klantfase je je de komende tijd richt. In welke fase haken potentiële klanten af? Het is onmogelijk om iedere klantfase vanaf het begin te perfectioneren. Laat marketing en sales daarom samen een prioriteitenlijst samenstellen gericht op het verbeteren van een klantfase. Een grappige bijkomstigheid is dat ze gaan beseffen dat in elke fase marketing én sales allebei een rol spelen.

De sales marketeer als een onmisbare schakel?

Een kwalitatieve saleslijsten samenstellen? Samenwerken met marketing om de klantreis bepalen? Veel verkopers zien dit niet zitten. Ze zijn vastgeroest in bestaande denkwijzen en teren vaak op een netwerk van bestaande klanten. Het omscholen van een marketeer of een verkoper naar salesmarketeer kan de schakel zijn om afdelingen beter met elkaar te integreren. Het is een functie waarvan wij denken dat hij de komende jaren een steeds belangrijkere rol gaat spelen binnen bedrijven. Iemand die beide partijen snapt en ervoor zorgt dat marketing en sales elkaar beter gaan begrijpen.

Kort samengevat

Wanneer je samen de klantreis uitschrijft en de verantwoordelijkheden voor ieder touchpoint belegt, ontstaat er duidelijkheid en teamgeest. Door te werken met een salesmarketeer breng je sales en marketing nog dichter bij elkaar. Je overbrugt in wezen de afstand die bestaat tussen de twee disciplines. Wij geloven dat dit je veel succes zal brengen. Dat is namelijk wat wij in de praktijk zien gebeuren wanneer klanten deze werkwijze implementeren. Het is niet de enige, echte waarheid. Laat dat duidelijk zijn. We hopen vooral dat we je hiermee inspireren!

Wil je meer weten over onze kijk op B2B-leadgeneratie? Download dan deze longread, of neem direct contact met ons op!

Meer blogs

Blijf top of mind met krachtige touchpoints!Zet de klantreis centraal, niet jouw bedrijfMerkidentiteit, dé basis voor effectief design

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63