Blijf top of mind met krachtige touchpoints!

Marketing - Strategie

In onze vorige blog stond de customer journey (klantreis) centraal. We beschreven onder ander hoe belangrijk het is om de ideale klantreis uit te schrijven en de verantwoordelijkheden voor ieder touchpoint te beleggen bij iemand van marketing en/of sales. Zo ontstaat er overzicht, duidelijkheid en creëer je teamgeest. Als je dit op orde hebt en de klantreis centraal staat, is het van belang dat je on top of mind blijft bij je prospects. Met krachtige, persoonlijke touchpoinst. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze derde blog van de reeks ‘Een nieuwe kijk op B2B-leadgeneratie’.

Prospects omzetten naar leads kost tijd

‘De service is goed, prima prijs-kwaliteitverhouding, mijn leverancier is echt een partner en ze denken altijd met mij mee’… Op het moment dat dit de situatie is bij een prospect, is de kans klein dat je als B2B-bedrijf in het MKB deze prospect op korte termijn omzet naar een lead. Veel B2B-marketeers en -bureaus lijken dit niet altijd te beseffen en schetsen daardoor vaak onrealistische resultaten. Het echte verhaal is dat de eerste fase van de klantreis erg lang kan duren. Het is daarom belangrijk om geduld te hebben, vast te houden aan je strategie en met name met krachtige touchpoints top of mind te blijven bij je samengestelde leadlijst. Maar hoe doe je dat?

Maak het persoonlijk

Veel B2B-marketeers werken met buyer persona’s: één archetypeomschrijving van je klanten. Op die manier plaatsen ze alle eindbeslissers in één hokje. Om vervolgens deze eindbeslissers met generieke marketingactiviteiten op dezelfde manier te benaderen. Wat dan vaak wordt vergeten is dat het bij B2B-bedrijven vooral draait om het opbouwen van een persoonlijke en langdurige relaties. En daar gaat het vaak mis. Want elke relatie is weer anders. En juist de details van je touchpoints, tijdens de klantreis, bepalen of je succesvol bent met je marketing en sales of niet. Inzetten op marketing automation en kunstmatige intelligentie werkt misschien voor B2B-enterprises, maar is voor B2B-bedrijven in het mkb vaak een stap te ver. Gelukkig heb je deze tools ook niet nodig om je klantreis toch persoonlijk te maken.

Marketing en sales touchpoints afstemmen

‘Bellen is achterhaald’ en ‘traditionele offline marketing werkt niet’. Dit zijn twee opmerkingen die we bij Uw Business Online elke week horen. Onbegrijpelijk. Het gaat namelijk niet om het middel, maar om het doel: een persoonlijke en langdurige relatie aangaan. Dus het contacten kan zowel via oude marketingmiddelen als nieuwe. Laat marketing en sales per bedrijf bekijken hoe je deze het best kunt benaderen en met welk verhaal. Onthoud hierbij dat de klantreis qua fases generiek kan zijn, maar de invulling van het type middel compleet anders. Voor de ene potentiële klant zal telefonische acquisitie werken en voor de andere klant niet.

Tip van de dag: Elke klantrelatie is anders. Laat marketing en sales per bedrijf van je leadlijst bekijken hoe je deze het beste kunt benaderen en met welk verhaal. Voor de ene potentiele klant zal telefonische acquisitie werken. Voor de andere klant totaal niet.

Opvolgen, opvolgen en nog eens opvolgen

Wanneer het eerste contact is gelegd, is het noodzakelijk deze persoonlijk op te volgen. Het ontwikkelen van creatieve marketing en sales touchpoints is cruciaal om jouw potentiële klant de volgende fase van de klantreis in te helpen. Zorg dat je gezamenlijk bepaalt wat nodig is. Ontwikkel whitepapers, artikelen, businesscases. Ga webinars geven over een specifiek onderwerp. Kortom; zorg ervoor dat je continu in staat bent om met marketingmiddelen top of mind te blijven bij die potentiële klant. Vergeet even die mooie automations als marketeer. Laat sales het communicatieritme en de invalshoek bepalen om die potentiële klant vanuit je leadslijst op te volgen.

Wil je meer lezen over onze kijk op B2B-leadgeneratie? Download dan onze longread, of neem contact met ons op! Want als er iemand is die we graag helpen, dan is het wel een vastberaden ondernemer.

28
mei
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Maximaal resultaat op social media door Social Advertising'

vrijdag 28 mei 2021 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Blijf top of mind met krachtige touchpoints!Zet de klantreis centraal, niet jouw bedrijfMerkidentiteit, dé basis voor effectief design

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63