In 5 stappen aan de slag met CRO marketing

Marketing - Website

Het verhogen van je websitebezoekers is een lastige (en prijzige) opgave en soms ook niet geheel relevant. Want wat als je meer resultaat kunt halen uit je huidige websitebezoekers? Bij UBO doen we dat met CRO (conversion rate optimization) marketing, een methode om zoveel mogelijk websitebezoekers te overtuigen om een aankoop of aanvraag te doen. In deze blog geven we je 5 stappen om aan de slag te gaan met deze methode.

1. Ontdek obstakels met data-analyse

Data-analyse is de eerste en essentiële stap van CRO marketing. Data is namelijk objectief. Als je zelf door de website/webshop loopt en op zoek gaat naar mogelijke obstakels, dan blijf je altijd afhankelijk van je eigen gedachten/voorkeuren. Bovendien kijk je vaak niet vanuit de consument, maar vanuit het bedrijf. “Dat is toch duidelijk. Dit kan een klant wel vinden als hij/zij ernaar zoekt”, hoor ik regelmatig voorbijkomen. Maar vaak werkt het in de praktijk anders. Een consument geeft namelijk niet graag geld uit en kan daarom snel afhaken bij de kleinste obstakels.

Data geeft je een objectieve blik op het bezoekersgedrag. Daarom geeft het je een goed beeld van onderdelen waar bezoekers veelal obstakels tegenkomen. Begin daarom altijd met een data-analyse en toets deze vervolgens in de praktijk.

2. Bedenk mogelijke oplossingen

Obstakels ontdekken is één ding, de juiste oplossing toepassen is een tweede. Een mogelijke uitkomst uit de data-analyse is dat veel bezoekers een product toevoegen in hun winkelmandje, maar vervolgens niet afrekenen. Je weet dan waar het obstakel zit, maar vervolgens is het de kunst om de juiste oplossing te vinden.

Een effectieve manier om tot mogelijke oplossingen te komen is door middel van een brainstorm. Ga met het team bij elkaar zitten en bedenk zoveel mogelijk oplossingen. Vervolgens kies je de beste eruit en ga je naar de volgende stap.

3. Stel een hypothese op

Heb je een goede oplossing bedacht? Maak dan concreet in hoeverre je verwacht dat deze oplossing voor een beter resultaat gaat zorgen. Een hypothese kan zijn dat niet 20% van de winkelmanden wordt afgerekend, maar wel 40% door de oplossing die je hebt toegepast. De hypothese kun je direct zien als een doelstelling die je aan de oplossing hangt. Zo meet je of de oplossing daadwerkelijk succesvol is geweest.

4. Toets je hypothese met een A/B test

Wil je zwart-op-wit weten of jouw optimalisatie voor het gewenste effect zorgt? Dan kan je het beste gebruik maken van een A/B test. Dit houdt in dat je je websitebezoekers opdeelt in 2 groepen, bij voorkeur 50/50. Je laat dan aan de ene 50% de huidige website zien en aan de andere 50% laat je de geoptimaliseerde website zien. Na een maand (of korter, afhankelijk van de resultaten) kun je beoordelen of de geoptimaliseerde variant echt voor het gewenste effect heeft gezorgd.

5. Repeat

Het mooie aan CRO marketing is dat je in principe nooit klaar bent. Je krijgt iedere dag weer nieuwe data binnen en er zullen altijd obstakels blijven ontstaan. Aan het begin van deze werkwijze zijn ze makkelijker te identificeren dan later in het proces, maar ze zullen er altijd zijn. Zo blijf je constant bezig met het optimaliseren van je website of webshop om een zo goed mogelijke gebruikerservaring te creëren.

Wil je meer weten over CRO marketing? Op 25 juni ga ik dieper in op het onderwerp tijdens mijn webinar: “Een succesvolle website met CRO marketing”. Meld je hier gratis aan.

Meer blogs

Blijf top of mind met krachtige touchpoints!Zet de klantreis centraal, niet jouw bedrijfMerkidentiteit, dé basis voor effectief design

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63